CONSUMUL DE SARE, la limita dintre beneficiu și factor de risc

EXCLUSIV

Un condiment care ne dă dureri de cap, la propriu, în ceea ce privește cantitatea pe care ar trebuie să o folosim, este SAREA.

Lector univ. dr. Elena Pogurschi, consultant nutriționist, a explicat, în exclusivitate pentru cititorii Spectacola, care sunt beneficiile, dar și riscurile, consumului de sare.

„Prezentă în mai toate preparatele culinare (să nu uitam că și în compoziția dulciurilor se adaugă un ″praf de sare″), sarea a folosită din cele mai vechi timpuri pentru conservarea și condimentarea diferitelor produse alimentare, dar și în tratarea diferitelor afecțiuni.

Deși în ultimul timp consumul de sare este privit ca factor de risc pentru sănătate, asociat fiind cu bolile cardiovasculare și diverse alte patologii, să nu uitam că sarea are și beneficii reale pentru organism cum ar fi: menținerea echilibrului acido-bazic al organismului, transmiterea impulsurilor nervoase, regalrea echilibrului hormonal, contracția musculara sau menținerea volemiei.


 

Cantitatea de sare consumată transformă sarea în aliatul sau dușmanul nostru. OMS recomandă pentru persoanele de peste 16 ani  un consum mediu zilnic de sare, nu mai mare de 5g (aproximativ o linguriță) în aceasta cantitate se include însă și sarea din alimentele procesate (adică ceea pe care nu o adaugăm conștient în farfuria noastră, ci vine la pachet cu alimentele gata preparate).

Recomandările nu sunt nici pe departe respectate

 

Studiile recente au evidențiat un consum dublu de sare la 90% din subiecții intervievați. Consumul mare de sare incriminat pentru disfuncții ale organismului la nivel renal, gastric sau circulator este strâns legat de aportul excesiv de sodiu, constituent al sării în proporție de 40%.
 

Risc pentru sănătate

 

Obișnuita de a consuma excesiv sare, deci de a duce un aport zilnic mare de sodiu, depășind cerințele fiziologice minime al organismului (1500 mg/zi) conduce în timp la afectarea funcției renale, apariția patologiilor gastrice, favorizarea bolilor inflamatorii și nu numai.

Importanța consumului de sare/sodiu și implicațiile asupra sănătății rezidă dintr-un număr mare de studii științifice, publicate de experți în ultimul secol.  

Potrivit Pub Med, cea mai mare bază de date științifice cu topic medical, din 1921 și până astăzi au fost publicate un număr de  20 685 de studii ale căror cuvinte cheie au fost consumul de sodiu.

Cancer

Studii recente susțin efectul cancerigen al consumului de sare prin acțiunea sinergica cu infecția cu Helicobacter pilory. Consumul excesiv de sare creste cu aproximativ 70% riscul de dezvoltare a unui cancer la nivelul aparatului gastric.


Tensiunea arterială

 

Persoanele vârstnice dar și persoanele obeze,  au înregistrat scăderi mai mici ale tensiunii arteriale o data cu scăderea aportului de sare, motiv pentru care experții recomandă acestor categorii și intervenții asupra stilului de viață, în sensul îmbunătățirii acestuia.

Accident vascular cerebral

 

Efecte adverse severe asociate cu consumul crescut de sare se referă la creșterea riscului de accident vascular cerebral, hipertrofia ventriculară stângă cât și proteinurie.

Obezitatea

 

Numeroase studii au cercetat efectul aportului excesiv de sare la pacienții cu scleroza multipla, însă rezultatele sunt contradictorii. Studii de tip observațional au scos la lumina relația dintre un aport excesiv de sare și un plus de 5 cm în talie. Relația se bazează în mare parte pe asocierea consumului de alimente procesate (deci bogate în sare) cu obezitatea.


Să reținem că:

-alimentele procesate au un conținut sporit în sodiu (verificați etichetele produselor și în acest scop)

-produsele de origine animală (carne, ouă, lapte, peste, brânzeturi) conțin mai mult sodiu comparativ cu produsele de origine vegetală

-glutamatul de sodiu prezent în abundență în supele instant sau mezeluri este o sursă de sodiu nebănuit de mare

-o alimentație variata ne aduce aportul minim de sodiu și clor de care organismul are nevoie fară să mai adaugăm sare în preparate.

Până să ne gândim la afecțiuni serioase ca efecte adverse ale aportului excesiv de sare și la conexiuni speculative dintre consumul de sare și greutate, haideți să ne distanțam și de solniță pentru că reducerea cantității de sare din dieta poate ajuta la prevenirea simplelor migrene, după cum spun experții Harvard Medical School.

Reducerea consumului de sare este cea mai puțin costisitoare dar și cea mai eficienta măsură de sănătate publică la nivel global deci haideți să procedîm întocmai recomandărilor”.

 

(Articol semnat de Lector univ.dr. Elena Pogurschi - consultant nutriționist)

Autorul articolului: Spectacola | Dată: 29 oct, 18:02 | Categorie: Diete
Get it on App Store Get it on Google Play