Așa arată farfuria ideală. Cum combini corect alimentele și cât poți mânca la o singură masă. Bilic: „Principalii nutrienți care trebuie limitați”

Data actualizării: | Data publicării:

Dr. Mihaela Bilic, medic nutriționist, dezvăluie cum trebuie să arate farfuria ideală, dar și cum trebuie să combinăm alimentele atunci când vrem să slăbim. 

„Ce înseamnă o farfurie ideală și una de slăbit?

„Când vine vorba despre slăbit, principalii nutrienti care trebuie limitați sunt carbohidrații/amidonul/făinoasele. Deși au doar 4 cal/g (față de grăsime care are 9 cal/g), carbohidrații cresc glicemia în sînge și stimulează secreția de insulină- principalul hormoni de îngrășare al organismului

Deci recomandarea care spune “elimina pâinea și vei slăbi” are sens.
 Însă nu e sănătos să eliminăm complet făinoasele din viața noastră, ele sunt sursă de glucoză-carburantul cu care funcționează toate celulele, inclusiv creierul
 Fără glucide nu putem trăi, atât echilibrul fizic cat și cel psihic sunt afectate grav. 

Ce ne rămâne de făcut? Să învățăm să consumăm carbohidrații cu măsură! Ce înseamnă o porție de amidon/făinoase?

Oricare dintre variantele de mai jos:

-o felie de paine sau de mămăligă-cât palma

-3 linguri de paste făinoase sau orez-cât pumnul
 
-3 linguri de leguminoase (fasole boabe, mazăre, soia, năut, linte)

-un cartof mediu

-o ceașcă de fulgi/cereale de mic dejun

-4 crackers sau 2 dischete de orez expandat

Cum arată farfuria ideală? Jumătate conține legume (50%), un sfert conține proteine (carne/ pește/ ou) și un sfert (25%) făinoase/amidon.

Cum arată farfuria de slăbit? Făinoasele dispar cu desăvârșire

 

 

 Ce se întâmplă dacă procentul de amidon depășește 25% din farfurie? Atunci aceea va fi o farfurie de îngrășat

Vă invit ca de astăzi să identificați și să numărați câte porții de făinoase consumați zilnic. Acesta este “bugetul” vostru prezent și pe el îl vom ajusta când vine momentul să slăbim”, a transmis Mihaela Bilic pe Facebook. 

 

 

Dieta de toamnă care crește imunitatea. Cum arată farfuria ideală

 

 

Dr MIhaela Bilic, cunoscut medic nutriționist, spune că imunitatea organismului poate fi crescută și prin dietă. Toamna e bine să mâncăm anumite alimente, iar farfuria ideală conține anumite proporții din categoriile de bază. Iată care: 

„Avantajul secolului XXI este că iată, ne putem bucura de toate aceste crudități și verdețuri crescute în sere inclusiv în timpul iernii. Și primăvara și toamna sunt sezoane care cresc riscul de îmbolnăvire, e sezonul gripei, al răcelii, și atunci la capitolul imunitate bineînțeles că nu strică să avem un pic de grijă, pentru că da si alimentația poate aduce un beneficiu imunității. Chiar și prin dietă se poate îmbunătăți rezistența organismului la boli”, a explicat dr Mihaela Bilic, EXCLUSIV la Interviurile DC Media Group. 

Cunoscutul nutriționist spune că toamna trebuie să includem în dietă anumite alimente, unele de sezon, altele nu tocmai. Important e ca la o masă fiecare farfurie să conțină echilibrul perfect între legume, amidon și proteine. În sezonul rece „într-o farfurie ideală, spuneam că jumătate este formată din legume, un sfert este amidonul, produsul făinos, și un sfert trebuie să fie proteinele”, a arătat dr Mihaela Bilic. Ea atrage atenția că vitaminele de care avem nevoie nu le putem lua din suplimente, pentru că organismul nu le absoarbe!

Iată ce înseamnă fiecare categorie de alimente din FARFURIA IDEALĂ, explicate pe rând: 

Jumătate de farfurie cu legume

„Acum este momentul să facem provizii, o cură de legume mai ales și bineînțeles că și de fructe, dar atenție mare la ele, pentru că altfel riscăm să ne îngrășăm. Toamna este anotimpul perfect pentru a mânca cât mai multe legume, cât mai colorate. Este o abundență de astfel de produse în piață. Toți acești pigmenți care colorează frumos legumele au și efecte benefice în organism. Adică, de la betacarotenul din dovleac și morcov, până la betarina din sfeclă, tot ce este intens colorat înseamnă antioxidanți, înseamnă lucruri care să contribuie la creșterea imunității și din cauza asta, nici nu trebuie substanțele respective să fie cunoscute, pentru că este clar că ele nu se pot lua din niște suplimente alimentare. recomandarea este să mâncăm cât mai multe legume și cât mai divers colorate. (...) E adevărat că pe lângă lucrurile acestea, ei sunt micronutrienți, care din punct de vedere caloric nu ne hrănesc, ci doar ne îmbunătățesc sănătatea, trebuie să luăm în calcul că în sezonul rece alimentația trebuie să conțină mai mulți carbohidrați, mai multe proteine, mai multe grăsimi”, arată dr Mihaela Bilic. 

 

Un sfert de farfurie cu carbohidrați - amidon

„Alimentația toamna și iarna, trebuie să fie un pic mai consistentă tocmai pentru că metabolismul, ca să mențină nu numai temperatura internă a corpului, dar și să facă facă solicitărilor impuse de frig, va cheltui mai mult. Și atunci dacă în timpul verii puteam să trăim cu o salată și cu o ciorbă de legume vom avea nevoie ca în această farfurie ideală, jumătatea din ea să fie în continuare acoperit de legume, dar un sfert să fie acoperit de aceste produse făinoase de care în ultima vreme toată lumea se ferește pe criteriul că îngrașă. Trebuie să înțelegem că de fapt cantitatea face diferența, și ne trebuie o mână de orez, paste, cartofi fierți sau și mai valoroase aceste leguminoase boabe, pe care bunicii noștri le știau din moși strămoși, pentru că au și proteine și amidon la un loc, și aici vorbesc de fasole boabe, mazăre, linte, năut mai nou. E curios că  România a ajuns să mănânce ai mult humus decât fasole bătută. Dar aceste proteine vegetale și acest tip de amidon din leguminoasele boabe sunt extrem de hrănitoare și nici măcar nu ne pun silueta în pericol. La fel, toate aceste rădăcinoase, că e vorba de sfeclă, de morcovi, de țelină, sunt pline nu doar de vitamine, dar sunt pline de fibre și de minerale, ne dau această senzație de sațietate fără să avem multe calorii în compoziția lor”, a explicat medicul nutriționist.

Un sfert de farfurie cu proteine

„Proteinele trebuie să fie de calitate înaltă pentru că în timpul iernii organismul are nevoie și să se refacă, înnoirea celulelor îmbătrânite, ne trebuie de anticorpi ca să rezistăm la boli, toate acestea se sintetizează din proteine. Deci, sfertul acela ultim de farfurie trebuie să fie acoperit fie de carne, fie de pește, fie de o bucățică de brânză. Echilibrul alimentar este dat de asocierea dintre alimente și, foarte important, silueta este menținută prin cantitate”, a punctat medicul. 

VIDEO:

 

 

Youtube video image



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Veronica Mavrodin | Categorie: Diete


Get it on App Store Get it on Google Play


DC Media Group Audience

pixel