Prune - 5 beneficii uimitoare. De la combaterea constipației la reglarea glicemiei

Unsplash.com/ autor Alexandra Kikot
Descriere foto: Unsplash.com/ autor Alexandra Kikot

Prunele au o mulțime de beneficii pentru sănătate - au mai puțin zahăr decât multe alte fructe și sunt pline de nutrienți importanți, cum ar fi vitamine, minerale și fibre. Le puteți mânca întregi pentru o gustare ușoară sau le puteți tăia felii pentru a le consuma cu cereale sau iaurt.

Prunele și prunele uscate oferă o listă lungă de beneficii pentru sănătate, inclusiv stimularea sănătății inimii, a creierului și a oaselor.

Iată cinci beneficii ale prunelor, susținute de știință:

 

1. Bogate în antioxidanți

Antioxidanții sunt compuși care vă protejează organismul de radicalii liberi, moleculele din mediul înconjurător care vă pot deteriora celulele. În timp, daunele provocate de radicalii liberi pot cauza boli precum cancerul, diabetul, artrita și demența.


Prunele galbene, un alt soi comun, și prunele mov oferă ambele mai multe tipuri de antioxidanți, printre care:

Vitamina C
Tocoferoli
Beta-caroten

Cu toate acestea, prunele roșii și mov pot avea beneficii suplimentare de la un alt antioxidant puternic numit antocianină, despre care unele studii sugerează că ar putea îmbunătăți sănătatea inimii și ajuta la gestionarea diabetului de tip 2.

 


2. Reglarea nivelului de zahăr din sânge


Există multe motive pentru care prunele sunt o opțiune excelentă pentru persoanele care caută să își țină sub control nivelul de zahăr din sânge, potrivit Insider. Mai jos sunt enumerate patru motive.


Fibre:  Prunele sunt bogate în fibre - o ceașcă de prune feliate conține aproximativ 8% IDR - care pot ajuta la încetinirea digestiei și la prevenirea creșterii de zahăr din sânge. 

Prebiotice: Fibrele din prune și prunele uscate sunt, de asemenea, prebiotice, fibre vegetale specializate care hrănesc bacteriile bune probiotice din intestinul nostru. A avea un echilibru corect al bacteriilor intestinale este, de asemenea, util în tratamentul și prevenirea diabetului de tip 2.

Adiponectina. Potrivit unui studiu din 2018, consumul a 200 ml de suc de prune în fiecare zi, timp de patru săptămâni, a stimulat nivelurile de adiponectină, un hormon care ajută la reglarea zahărului din sânge.

Zahăr scăzut. Prunele au un conținut scăzut de zahăr (1 cană conține 16 grame, comparativ cu 1 cană de struguri care are 23 de grame) și, prin urmare, au și un nivel scăzut al indicelui glicemic, ceea ce înseamnă că au doar un efect mic asupra glicemiei. Prunele au un indice glicemic de 39, comparativ cu 52 pentru banane, 59 pentru ananas și 76 pentru pepeni.

 

3. Scăderea tensiunii arteriale

Un mic studiu din 2017 a constatat că persoanele cu  tensiune arterială ridicată care au consumat trei grame de extract de prune în fiecare zi, timp de trei luni, au avut o tensiune arterială semnificativ mai mică, comparativ cu persoanele cărora li s-a administrat un placebo. 

Acest lucru se datorează faptului că potasiul din prune poate ajuta la controlul tensiunii arteriale în două moduri: 

Potasiul poate relaxa tensiunea din pereții vaselor de sânge, ceea ce duce la scăderea tensiunii arteriale.
Potasiul poate ajuta organismul să scape de sodiu prin urină. Acest lucru este important, deoarece nivelurile ridicate de sodiu determină organismul dumneavoastră să rețină mai multă apă, ceea ce poate crește tensiunea arterială.

 

 

4. Beneficii pentru sănătatea oaselor

Prunele conțin multe vitamine și minerale care contribuie la sănătatea oaselor, inclusiv potasiu, magneziu și vitamina K. Cu toate acestea, prunele uscate au niveluri mai concentrate ale acestor substanțe nutritive specifice, în comparație cu prunele proaspete, potrivit Cleveland Clinic. 


Un mic studiu din 2016 a constatat că femeile aflate la postmenopauză, cu pierdere osoasă, care au mâncat în jur de cinci prune uscate pe zi, au avut o pierdere osoasă semnificativ mai mică după trei și șase luni, comparativ cu femeile care nu au primit tratament.

 


5. Ameliorează constipația


Prunele și prunele uscate sunt remedii populare pentru constipație din două motive principale:

Sunt bogate în fibre, care ajută la mărirea volumului scaunului și vă permit să eliminați mai ușor scaunul. O ceașcă de prune uscate, de exemplu, conține 12,4 grame de fibre (aproximativ 50% IDR).
Prunele conțin sorbitol, un tip de alcool de zahăr care acționează ca un laxativ.
Un mic studiu din 2011 a constatat că persoanele cu constipație care au mâncat cinci prune uscate de două ori pe zi, timp de trei săptămâni, au avut scaune mai frecvente și o consistență normală a scaunelor decât înainte de începerea studiului.

Autorul articolului: Veronica Mavrodin | Dată: 20 sep, 14:17 | Categorie: Diete
Get it on App Store Get it on Google Play