Alimentele care NU trebuie să lipsească în POST. Cori Grămescu: „Ne asigură necesarul de aminoacizi”

Cori Grămescu, foto Facebook
Descriere foto: Cori Grămescu, foto Facebook

Nutriționistul Cori Grămescu a explicat, într-un interviu pentru Spectacola și DC News, care sunt alimentele care nu ar trebui să lipsească din meniu în perioada de post. 

 
Cori Grămescu, nutriționist și antrenor de fitness, spune că perioada de post poate să ne aducă unele kilograme în plus, dacă nu știm cum să combinăm alimentele. Specialistul recomandă să evităm făinoasele în exces și mâncărurile gătite cu mult ulei, în schimb, să introducem în meniu  năut, linte, mazăre și fasole boc împreună cu cereale integrale neprocesate care în mod natural nu conțin gluten în mod natural, cum ar fi quinoa, orezul integral și hrișca.

 
”Nu trebuie să ne lipsească din alimentația zilnică nucile, semințele crude pentru că și ele, la rândul lor, completează mixul de ingrediente care ne asigură necesarul de aminoacizi. Ar trebui să asociem aceste legume fibroase cu legume consistente cum e cazul rădăcinoaselor. Dintre legumele de sezon ar fi varza, care poate fi o adiție destul de bună la mesele noastre pentru că are volum, ține de foame. Are dezavantajul că balonează destul de tare, dar ne asigură senzația de sațietate”, a explicat Cori Grămescu, în interviul cu Georgiana Ioniță.

De asemenea, nutriționistul recomandă să cosnumăm din plin verdețurilede sezon, cum ar fi spanacul, loboda, ștevia.

 ”Sunt foarte foarte bune pentru că au un aport caloric mic și ne țin de foame”, adaugă nutriționistul.

Cât despre alimentele tradiționale, cum ar fi zacusca și salata de vinete, Cori Grămescu spune că ele pot fi preparate și dietetic, folosind mai puțin ulei, iar în cazul salatei de vinete, să renunțăm la maioneză. 

Rețetă de post. Salată de vinete cu maioneză de dovlecel
 

„Mama mea gătește zacusca cu foarte puțin ulei, iar în salata de vinete folosește dovlecelul în locul maionezei”, a mai spus nutriționistul. 

Preparate de post ideale 

Cori Grămescu recomandă ca și în perioada postului să urmăm regula de bază a unui regim alimentar sănătos normal: trei mese pe zi și două gustări formate din alimente hrănitoare cu un aport adecvat de proteine (de această dată vegetale) și un consum ridicat de legume.

„Este foarte important ca în această perioadă să faceţi mişcare, pe cât posibil după un program regulat şi constant, şi să încercaţi, acolo unde se poate, să petreceţi cât mai mult timp în aer liber și să vă bucurați de vară și de soare. De asemenea, nu uitaţi că postul este şi o perioadă a liniştirii spirituale, aşa că trebuie să acordăm o atenţie deosebită şi introspecţiei, găsirii liniştii sufleteşti şi purificării spirituale, fiecare abordând calea pe care o crede de cuviinţă”, completează Cori Grămescu.

 

Pentru a veni în ajutorul celor care țin post în această perioadă, Cori Grămescu, coach de lifestyle și nutriție oferă câteva exemple de preparate de post ideale pentru perioada caniculară de vară:

Mic dejun:

Lipie integrală umplută cu baby spanac, ardei copt, tofu și hummus cu sfeclă roșie. Într-o lipie libaneză mică se pune baby spanac, un ardei copt tăiat julien, 3 linguri de hummus cu sfecla roșie și se rad 70 g de tofu cu chimen. Se adaugă pătrunjel verde, sos tabasco verde și după gust sare, piper și boia afumată, se rulează lipia și se încălzește în aparatul de sandwichuri . Iaurt natur din lapte de cocos cu fulgi crocanți de hriscă, seminte de cânepă și fructe de pădure. O cutie mică de iaurt natur de cocos se amestecă cu 5 linguri de fulgi crocanți de hrișcă, 2 linguri de semințe de cânepă și se aromatizează cu 2 picături de vanilie bourbon și o lingură de stevia, apoi se adaugă 150 g fructe de pădure proaspete. Tofu scramble cu salata asortată. Scoatem 150 g de tofu din saramură, îl scurgem, apoi îl ștergem de apă și îl mărunțim. Îl amestecăm cu turmeric, ardei iute, boia, piper și puțin pătrunjel verde. Călim o jumătate de ardei gras roși si o ceapă verde tocate mărunt, apoi punem tofu și amestecăm până se omogenizează. Turnăm 30 ml de laptele de soia, amestecăm și lăsăm pe foc încă 2 minute, amestecând des. Se servește imediat cu o saltă de roșii și castraveți alături.

 

Gustarea de dimineață: Pepene, piersici, caise sau orice fructe de sezon ne plac în limita a 200 de g porția

 

Prânz:

Salată rece cu paste de linte și tofu. Fierbem 40 de g de paste de linte și le lăsăm să se răcească sub jet de apă. Asamblăm salata din valeriană varză chinezească, roșii cherry, ardei capia copt, castravete, capere, măsline verzi și condimentăm cu pătrunjel și mărar, ceapă verde și un dressing de oțet balsamic cu ulei de măsline și tabasco. Amestecam legumele cu 70 g tofu în saramură dat pe răzătoare, apoi adăugăm pastele și lăsăm să stea 20 de minute la rece înainte să o mâncăm. Ghiveci de legume cu salată de pătrunjel. Într-o tavă ceramică în cuptor adăugă straturi de legume de vară: dovlecei, ardei gras, morcov, vinete, mazăre, fasole păstăi, ceapă, roșii bine coapte. Condimentă cu fulgi de ceapă sare, piper, boia de ardei, pătrunjel și mărar tocate și lăsăm să se coacă la cuptor. Se servește cu o salată de pătrunjel cu 4 linguri de couscous hidratat, roșii tăiate cubulețe, ceapă verde și condimentat cu un dressing de oțet balsamic, ulei de rapițâ și dovleac ș zeamă de lime . Curry de legume cu soia – Se pun la înăbușit o ceapă mare tăiată cuburi, un dovlecel tăiat cuburi, un ardei gras galben, câteva tije de sparanghel tocate mărunt și boabe extra fine de mazăre. Se înăbușă într-o lingură de ulei de cocos amestecat cu 150 ml de lapte de cocos și se condimentează cu amestec de condimente pentru curry. Se adaugă 50 de g de granule texturate de soia care au fost fierte în prealabil, scurse de apă și trase la tigaie cu ceapă verde, frunze de coriandru, sare, piper și ardei iute tocat mărunt (opțional, doar dacă vă place să mâncați picant). Se servește cu zeamă de lime și frunze de coriandru verde tocate mărunt .

 

Gustarea de după-masă: 30 g amestec de nuci și semințe crude cu un ardei gras roșu

 

Cina:

Mâncare de fasole păstăi. Se înăbușă într-o tigaie înaltă la foc mic o ceapă, un morcov, un ardei gras și o legătură de pătrunjel toate tocate mărunt, apoi adăugăm 800 g de fasole galbenă păstăi și 500 ml de bulion de legume și lăsăm la fiert pentru 8-10 minute în clocot. La final adăugăm 200 g de roșii pasate și mai fierbem pentru 2-3 minune. La final se condimentează cu verdeață tocată mărunt și usturoi. Se lasă să stea câteva minute înainte de a fi mâncată. Ratatouille de legume. Într-o tigaie adâncă de fontă se înăbușă în 2 linguri de ulei o ceapă mare tăiată cuburi, o vânătă mare, 3 căței de usturoi tăiați felii și se scot din vas. În aceeași tigaie se rumenesc în alte 2 linguri de ulei 230 g de ciuperci albe, tăiate cuburi, apoi se adaugă peste vinete. Apoi se rumenesc în alte 2 linguri de ulei 2 ardei galbeni tăiați cuburi mari și 2 dovlecei medii. Când și aceste legume sunt rumene, peste ele se toarnă toate legumele anterioare, se amestecă și se condimentează cu oregano, cimbru și busuioc și se adaugă 800 de g de roșii coapte în bulion. Se adaugă sare, piper și busuioc proaspăt tocat, apoi se coace la cuptorul încins la 180 de grade pentru 20 de minute. Salata de linte cu tofu. Se toacă mărunt 2 legături de pătrunjel verde și se condimentează cu 2 linguri de capere mărunțite cu ceapă verde și usturoi verde. Se adaugă 6 linguri de linte neagră fiartă și scursă de zeamă, cu un ardei kapia tocat mărunt și cu 70 de g de tofu afumat tocat cuburi mici. Se amesteca bine, se asezonează cu un dressing din oțet de zmeură, sos tabasco verde, ulei de avocado și piper.

 

În plus, Cori Grămescu atrage atenția că în perioada postului este foarte important să bem cel puțin 2 litri de apă pe zi, pentru a reduce riscul de tulburări ale tranzitului digestiv. Aportul crescut de fibre e foarte sănătos pentru organism, dar o creștere bruscă poate cauza pe termen scurt constipaţie, mai ales dacă nu bem suficientă apă. Cantitatea de apa trebuie sa crească în zilele toride, pentru a preveni deshidratarea.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Maria Alexandru | Dată: 23 Martie, 20:06 | Categorie: Diete
Get it on App Store Get it on Google Play