Dormi cu lumina aprinsă? Ce boli riști să dezvolți

foto cottonbro / Pexels
Descriere foto: foto cottonbro / Pexels

Expunerea la lumină în timpul somnului poate crește riscul de boli de inimă, diabet și sindrom metabolic.

Cercetătorii au investigat recent efectele asupra sănătății ale expunerii la lumină în timpul somnului.

Aceștia au descoperit că expunerea la lumină chiar și în timpul unei singure nopți de somn crește ritmul cardiac în timpul somnului și afectează metabolismul glucozei în dimineața următoare. Aceștia spun că dormitul fără expunere la lumină este benefic pentru sănătatea cardiometabolică.
Expunerea la lumina artificială pe timp de noapte este larg răspândită la nivel mondial și este legată de efecte negative asupra sănătății și bunăstării.

Cercetătorii de la Universitatea Northwestern din Chicago au investigat recent efectele biologice ale diferitelor niveluri de expunere la lumină în timpul somnului.

Aceștia au descoperit că expunerea la lumină ambientală moderată în timpul unei nopți de somn poate afecta reglarea glucozei și a sistemului cardiovascular și poate crește factorii de risc pentru boli de inimă, diabet și sindrom metabolic.

Studiul a fost publicat în PNAS.

Un alt studiu, publicat în 2019, a constatat că lumina artificială pe timp de noapte (ALAN), cum ar fi cea de la o lampă de veghe sau de la televizor, este legată de obezitate la femei. Aceste constatări sugerează că expunerea la lumină în timpul somnului poate afecta negativ reglarea metabolică.

Alte cercetări indică faptul că expunerea la lumină îmbogățită cu albastru dimineața și seara modifică metabolismul glucozei și crește rezistența la insulină în comparație cu expunerea la lumină slabă.

Un alt studiu a constatat că nivelurile mai ridicate de ALAN sunt legate de rate mai mari de diabet de tip 2 în rândul adulților în vârstă.

Studiul

Oamenii de știință au recrutat 20 de tineri adulți pentru un sejur de laborator de 3 zile și 2 nopți. Cu o săptămână înainte de studiu, aceștia au măsurat obiceiurile de somn ale participanților cu ajutorul actigrafiei și a jurnalelor de somn.

Participanții au fost apoi repartizați aleatoriu pentru a lua parte la una dintre cele două condiții de somn:

Condiția de lumină din cameră: Participanții au dormit cu o lumină slabă de mai puțin de 3 lux (lx) în prima noapte și cu o lumină de cameră suspendată la 100 lx în a doua noapte.

Condiția de lumină slabă: Au dormit cu o lumină slabă de mai puțin de 3 lx în ambele nopți.

În zilele 1 și 2 ale experimentului, participanții au furnizat probe de sânge înainte și după consumul de alimente pentru a evalua nivelurile de melatonină și de glucoză din sânge. De asemenea, au fost supuși la polisomnografie (PSG) pe timp de noapte pentru a evalua calitatea somnului.

De asemenea, participanții au completat chestionare la fiecare 2 ore în care au fost treji pentru a-și evalua somnolența subiectivă, foamea și schimbările de dispoziție.

Între timp, asistentele medicale au colectat nivelul tensiunii arteriale la fiecare oră, alături de ritmul cardiac la fiecare 4 ore.

Cercetătorii au descoperit că expunerea la o singură noapte de iluminare a camerei la 100 lx a crescut ritmul cardiac în timpul somnului și rezistența la insulină în dimineața următoare.

În comparație cu condiția de lumină slabă, participanții expuși la iluminatul de 100 lx în timpul somnului au avut mai mult somn N2- una dintre etapele mai profunde ale somnului - și mai puțin somn cu unde lente - care este important pentru consolidarea memoriei. De asemenea, au avut mai puțin somn REM - faza de visare a somnului.

Cercetătorii nu au observat nicio schimbare în rândul măsurilor derivate din PSG ale excitației corticale, ale fragmentării somnului sau ale stabilității etapelor de veghe-somn și nicio diferență în ceea ce privește nivelurile de melatonină între cele două grupuri. Ei spun că acest lucru s-ar putea datora faptului că doar 5-9% din lumină este transmisă prin pleoapele închise, potrivit Medical News Today.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Maria Alexandru | Dată: 24 Martie 2022, 09:09 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play