Alimentul care îți răpește 36 de minute din viață, de fiecare dată când îl consumi. STUDIU

Unsplash.com/ autor Alex Haney
Descriere foto: Unsplash.com/ autor Alex Haney

Un nou studiu a analizat cum îți influențează viața și sănătatea alimentele pe care le consumi. Iată topul alimentelor care promovează longevitatea și al celor care „îți fură” anii.

Cercetătorii au publicat săptămâna aceasta un indice nutrițional care are ca scop să ofere orientări și să ajute oamenii să aibă o dietă mai sănătoasă și mai stabilă din punct de vedere ecologic. Indicele a clasificat alimentele în funcție de minutele câștigate sau pierdute din viața sănătoasă per porție, carnea procesată și băuturile zaharoase fiind printre cei mai mari dușmani ai longevității.

Concluziile au inclus peste 5.000 de alimente din dieta americană clasificate în funcție de riscul asupra sănătății și impactul asupra mediului.

"Folosim rezultatele pentru a informa substituțiile dietetice marginale, care sunt realiste și fezabile", au scris autorii. "Am constatat că substituțiile mici, țintite, la nivel de alimente pot obține beneficii nutriționale convingătoare și reduceri ale impactului asupra mediului."

Băuturile zaharoase, hotdogii, hamburgerii și sandvișurile - cei mai mari inamici

 

Alimentele studiate au variat de la 74 de minute pierdute la 80 de minute câștigate per porție. Băuturile zaharoase, hotdogii, hamburgerii și sandvișurile pentru micul dejun au fost asociate cu cele mai multe minute de viață sănătoasă pierdute, în timp ce fructele, legumele fără amidon și amestecate, cerealele gata de consum și cerealele gătite au fost asociate cu cele mai mari câștiguri.

Potrivit cercetătorilor, consumul unei porții de 85 de grame de aripioare de pui s-a tradus prin 3,3 minute de viață pierdute, din cauza sodiului și a acizilor grași trans dăunători, în timp ce un hotdog cu carne de vită pe chiflă a dus la aproximativ 36 de minute pierdute "în mare parte din cauza efectului dăunător al cărnii procesate", au scris autorii studiului. Mai mult, sandvișurile cu unt de arahide și jeleu au fost asociate cu un câștig de 33 de minute de viață sănătoasă. 

 

Alimente precum alunele sărate, somonul la cuptor și orezul cu fasole au fost, de asemenea, asociate cu câștiguri pozitive între 10 și 15 minute.

 

Cercetătorii de la Școala de Sănătate Publică a Universității din Michigan, Departamentul de Științe ale Sănătății Mediului, au publicat concluziile în revista Nature, detaliind indicele lor nutrițional de sănătate (HENI) nou dezvoltat, bazându-se pe studiul GBD din 2016 pentru componentele de risc alimentar și efectele nocive asupra sănătății legate de anumite alimente.


"Studiile anterioare care au investigat dietele sănătoase sau durabile și-au redus adesea concluziile la o discuție despre alimentele pe bază de plante față de cele pe bază de animale, acestea din urmă fiind stigmatizate ca fiind cele mai puțin nutritive și durabile", se arată în studiu. "Deși am constatat că alimentele pe bază de plante au, în general, rezultate mai bune, există variații considerabile atât în cadrul alimentelor pe bază de plante, cât și în cadrul celor pe bază de animale, care ar trebui recunoscute înainte de a se justifica astfel de deducții generalizate".

Alimentele care promovează longevitatea și cele care „îți fură” anii

Cercetătorii au clasificat, de asemenea, alimentele în funcție de impactul nutrițional și de mediu, sau de încălzirea globală pe termen mai scurt. Alimentele sănătoase și sustenabile din punct de vedere ecologic au inclus nuci, fructe, legume, leguminoase, cereale integrale și unele fructe de mare, în timp ce alimentele cu valoare nutritivă slabă și cu o producție legată de un impact ridicat asupra mediului (adică emisii de gaze cu efect de seră) au inclus carnea de vită, carnea procesată, carnea de porc și de miel, alimentele pe bază de brânză și anumite preparate din somon. În schimb, cele mai multe păsări de curte, produsele lactate, alimentele pe bază de ouă și cerealele gătite s-au încadrat într-o zonă intermediară.

"În concordanță cu studiile anterioare, acest lucru sugerează că alimentele benefice din punct de vedere nutrițional ar putea să nu genereze întotdeauna cele mai mici impacturi asupra mediului și invers", au scris autorii studiului.

În cele din urmă, cercetătorii au constatat că schimbarea a 10% din consumul zilnic de calorii din carnea de vită și carnea procesată cu fructe, legume, nuci, leguminoase și anumite fructe de mare ar putea aduce beneficii semnificative pentru sănătate, echipa citând un câștig de aproximativ 48 de minute pe zi de persoană și o amprentă de carbon dietetică cu 33% mai mică.

 

 

Autorul articolului: Georgiana Ioniţă | Dată: 21 aug, 11:26 | Categorie: Diete
Get it on App Store Get it on Google Play