5 efecte secundare surprinzătoare ale stresului pe care ar trebui să le cunoști

Imagine cu caracter ilustrativ, sursa pixabay
Descriere foto: Imagine cu caracter ilustrativ, sursa pixabay

Nopți nedormite, excese alimentare, un sistem imunitar slăbit - cele mai frecvente simptome ale stresului vă sunt probabil familiare. Dar stresul poate declanșa, de asemenea, efecte secundare mai puțin cunoscute (atât mentale, cât și fizice) la care s-ar putea să nu vă așteptați.

Rosalind S. Dorlen, PsyD, psiholog clinician clinician certificat și membru al departamentului de psihiatrie de la Overlook Medical Center din New Jersey, vă prezintă câteva dintre cele mai surprinzătoare moduri în care stresul se poate manifesta în corpul dumneavoastră.

1. Uitarea

Dacă vă simțiți încețoșat sau vă este greu să vă concentrați, stresul poate fi vinovat, spune Dorlen. Într-adevăr, stresul și anxietatea vă pot împiedica atenția și capacitatea de a vă recupera amintirile (sau chiar de a crea altele noi), potrivit Harvard Health Publishing. De fapt, un studiu din noiembrie 2018 din Neurology a demonstrat că adulții cu niveluri mai ridicate de cortizol ("hormonul stresului") au prezentat o memorie afectată și volume mai mici ale creierului.

2. Probleme ale pielii

"Reacțiile cutanate precum urticaria, exantemul viral (o erupție cutanată eruptivă), acneea și herpesul labial par a fi un exemplu nefericit de daune colaterale pe care oamenii le experimentează în perioadele de stres extrem", spune Dorlen.

Iată de ce: "Stresul face ca organismul nostru să producă hormoni precum cortizolul și epinefrina, care activează glandele cutanate pentru a produce unsoare, ceea ce poate fi un factor în apariția acneei și a altor afecțiuni legate de piele", spune ea.

Mai mult, în perioadele stresante, avem tendința de a neglija regimurile noastre obișnuite de îngrijire de sine (gândiți-vă: reducerea somnului, săritul peste rutina de spălare a feței la culcare etc.), ceea ce poate crea sau exacerba vulnerabilitățile existente ale pielii, explică Dorlen.

 

3. Reducerea apetitului sexual

Ți-ai pierdut libidoul? "Stresul accentuat sau cronic poate interfera cu nivelurile hormonale ale corpului nostru, producând cantități mai mari de cortizol și epinefrină, iar efectul poate reduce interesul sau dorința sexuală", spune Dorlen.

Gândiți-vă la asta: Dacă organismul tău se află într-o stare reactivă constantă de fugă sau luptă, frică sau paralizie din cauza stresului, aceste condiții nu sunt tocmai propice pentru un moment sexy.

Într-adevăr, un studiu realizat în octombrie 2013 în Journal of Sexual Medicine a descoperit că nivelurile ridicate de stres cronic au fost corelate cu o mai mică excitare sexuală la femei. Cercetătorii au concluzionat că distragerea psihologică și creșterea cortizolului au jucat un rol major.

Iar efectele fizice ale stresului pot fi negative și pentru bărbați. Potrivit lui Dorlen, "efectele pe termen lung ale stresului pot îngusta și restricționa fluxul sanguin, care este unul dintre numeroșii factori asociați cu disfuncția erectilă".

Dimpotrivă, este mult mai ușor să vă simțiți în dispoziție atunci când vă simțiți relaxați și relaxați. "Acesta poate fi motivul pentru care atât de multe cupluri se bucură de un interes și o participare sexuală extinsă atunci când sunt în vacanță", spune Dorlen.

 

4. Mușchii încordați

Ați observat brusc tensiune în gât, spate sau umeri? Stresul poate fi vinovatul.

Organismul nostru face față stresului intrând în modul "luptă sau fugi", explică Dorlen, ceea ce înseamnă eliberarea de hormoni care pregătesc mușchii să răspundă la ceea ce ne amenință. Acest lucru poate fi util pe termen scurt, dar poate cauza probleme dacă suntem în mod constant sub stres.

"Mușchii se încordează pentru a se proteja de leziuni în condiții de stres, așa că s-ar putea să nu aibă șansa de a se relaxa dacă stresul este continuu", spune Dorlen.

Și pentru a înrăutăți situația, stresul și anxietatea pot intensifica percepția durerii musculare și pot scădea capacitatea de a face față acesteia, potrivit North American Spine Society, potrivit livestrong.com

 

Autorul articolului: Romina Băluță | Dată: 03 oct, 11:35 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play