Siguranța rutieră și motociclismul: Adevărul despre tobele zgomotoase

Un studiu încearcă să demonstreze eficiența tobelor zgomotoase ale unor motociclete în siguranța rutieră. 


Un studiu inițiat de Asociația motoADN – Asociația Pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului membră a FEMA - Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști și realizat împreună cu Catedra de Autovehicule Rutiere a Facultății de Transporturi din cadrul Universității Politehnice din București, arată care este efectul tobelor zgomotoase pentru siguranța rutieră. 

 

Studiul motoADN a arătat că:

La o motocicletă, sunetul transmis în față este mai mic cu până la 7dB(A) față de sunetul transmis în spate;

Motocicletă nu este auzită de șoferul unei mașini (aflată în mers) dacă este la o distanță mai mare de 15m;

La distanțe de 10m față de mașină, o motocicletă (cu nivel de zgomot produs peste limitele legale) poate fi auzită, dar sunetul este într-o zonă de frecvențe joase, în care sursa sunetului este greu de poziționat în spațiu de către urechea umană;

Când motocicleta este lângă mașină sau în fața mașinii, zgomotele produse vor fi auzite în mașină la un nivel care să atragă atenția șoferului, chiar și atunci când muzica este la un nivel mediu. La această distanță însă nu poate fi prevenită nicio manevră a conducătorului auto care ar pune în pericol motociclistul.
Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15-20 m distanță, o motocicletă ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate.

 

Rezultatele acestui studiu au fost publicate și la nivel european 

 

De multe ori, siguranța rutieră este pusă în pericol nu numai de încălcarea legislației, ci și de practici greșit înțelese ale participanților la trafic. De aceea, motoADN, împreună cu partenerii săi, demarează o serie de proiecte reunite sub același obiectiv: creșterea gradului de siguranță rutieră, accentul fiind pus pe aportul motocicliștilor pentru realizarea acestui lucru.

”Pe lângă campaniile derulate deja de comunitatea moto, care promovează ideea că șoferii ar trebui să fie atenți la motocicliști în trafic, considerăm că a venit momentul să punem accent pe comportamentul și conduita noastră în trafic, al motocicliștilor. Dacă acceptăm ideea că suntem greu vizibili în trafic, vom face mai mult pentru siguranța noastră și, implicit, pentru siguranța rutieră. Acest lucru înseamnă, în primul rând, să fim sinceri și să recunoaștem că unele practici sunt greșite și că este cazul ca unii motocicliști să își schimbe comportamentul pentru binele lor în trafic și, în final, spre binele tuturor”, declară Răzvan PAVEL, Președinte motoADN.

Una din ideile preconcepute ale motocicliștilor este că „loud pipes save lives” (tobele zgomotoase salvează vieți). Drept urmare, aleg să facă zgomot, în speranța că asta face deplasarea pe două roți mai sigură.

Este oare adevărat? Asociația motoADN a făcut test pentru a scoate la lumină partea științifică a acestui motoMIT.
 

 
 
Obiectivul testului

 

„Am urmărit să verificăm dacă sunetul produs de motocicletă este relevant pentru siguranța rutieră. Pentru a ”salva vieți”, sunetul tobelor trebuie să poată fi auzit de șoferul aflat în mașină. 

Astfel, sunetul motocicletei trebuie să fie peste nivelul sunetului de fond din mașină, sunet generat de motor, muzică, discuții și curent de aer atunci când mașina are peste 60km/h.
 
Pentru a avea efect, sunetul motocicletei trebuie să atragă atenția, adică să fie suficient de puternic pentru a fi auzit când motocicleta este suficient de departe încât șoferul mașinii să poată reacționa.


 
Nu suntem obișnuiți să evaluăm nivelul unui sunet în funcție de numărul dedecibeli. Așadar, este important să avem câteva elemente de referință. Astfel, zgomotele normale de care suntem înconjurați în fiecare zi sunt în intervalul de volum 10-60dB(A). Suntem expuși însă destul de des la sunete de până la 90dB(A). Expunerea prelungită la peste 90dB(A) este considerată a fi un element periculos pentru urechea umană și poate fi un subiect de protecție a muncii.

Mergând mai departe cu exemple, la un concert rock, volumul este de 120dB(A). Expunerea la sunete de peste 130dB(A), chiar și pentru perioade scurte, de câteva minute, este considerată a fi un element periculos, ce poate afecta sistemul auditiv”, au explicat autorii studiului. 

Cum a fost realizat testul

Testul a constat în compararea a două seturi de date. Unul este sunetul măsurat în interiorul mașinii, generat de funcționarea unei motociclete la un regim de turație ridicat, iar un al doilea este sunetul de fond din mașină, când muzica este oprită sau când este la un volum mediu – volum ce permite discuții cu pasagerii fără probleme.

„Pentru a simula situații reale, am măsurat sunetul în mașină atunci când motocicleta se află la 15m și la 10m în spatele mașinii, dar și când este în unghiul mort al șoferului sau când motocicleta este în fața mașinii.

De asemenea, am analizat distribuția sunetului emis de motocicletă în față și în spate la diverse turații pentru a măsura influența turației asupra zgomotului și asupra modului în care acesta se distribuie în fața și în spatele motocicletei”, au arătat reprezentanții MotoADN. 

 

Rezultate

 

„Sunetul motocicletei măsurat în fața acesteia este cu 5dB(A) mai mic față de sunetul măsurat în spatele său. În cazul motocicletelor cu tobă foarte silențioasă, motorul se aude mai mult decât toba, astfel că sunetul măsurat în față este mai mare decât cel măsurat în spate.


La mai mult de 10m distanță între motocicletă și mașină, este posibil ca unele motociclete să fie auzite. Sunetul este însă slab perceptibil, având o diferență mică de volum față de sunetul de fond din mașină. De asemenea, sunetul se aude într-o zonă de frecvență joasă – 200-400Hz, zonă în care urechea umană localizează cu greu sursa sunetului

La mai mult de 15m distanță, niciuna dintre motocicletele din test nu este auzită în mașină – chiar dacă cea mai zgomotoasă produce peste 110dB(A).

Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15m în față, o motocicletă ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate”, au explicat aceștia. 


 
Concluzie

„Așadar, „Sunetul salvează viața” / „Loud pipes save lives” … este o afirmație falsă! Sunetul produs de o motocicletă nu este auzit de șoferii mașinilor din față sau este auzit prea târziu pentru a putea influența decizia șoferului.

Ce ne rămâne? Să ne facem văzuți, nu auziți, iar acest lucru se poate realiza respectând toate regulile impuse de un condus preventiv. Bonus, vom avea mult mai puține dureri de cap și nici nu vom mai deranja ceilalți participanți la trafic…inutil, după cum demonstrează măsurătorile”, au concluzionat autorii studiului. 
 

Autorul articolului: Veronica Mavrodin | Dată: 04 dec, 18:13 | Categorie: Social
Get it on App Store Get it on Google Play