Gabriel Croitoru şi Vioara lui Enescu în turneu naţional cu Integrala sonatelor pentru vioară şi pian de Beethoven

După concertele din iunie şi septembrie, în aer liber şi în săli din Bucureşti, Focşani, Bârlad, Tecuci, violonistul Gabriel Croitoru alături de pianistul Horia Mihail și Vioara lui Enescu revin cu prima etapă a turneului național din această toamnă, începând din 17 octombrie la Ploieşti, Slatina, Craiova şi Bucureşti.

Gabriel Croitoru, violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumită „Catedrala”, pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului Naţional „George Enescu”) şi pianistul Horia Mihail prezintă pe scene din întreaga ţară celebrele sonate pentru vioară şi pian de Ludwig van Beethoven, a căror integrală o vor realiza în această toamnă la Sala Radio, sub semnul aniversării Beethoven 250, live, on air şi on line.

 În primele recitaluri, programate pe 17 octombrie, ora 19, în Sala Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploieşti, 18 octombrie, ora 19, la Centrul cultural „Eugen Ionescu” din Slatina şi 19 octombrie, ora 19, în Sala Filarmonicii „Oltenia” din Craiova, vor putea fi ascultate live sonatele pentru vioară şi pian nr. 3 în Mi bemol major, op. 12, nr. 4 în la minor, op. 23 si nr. 7 în do minor, op. 30 de Ludwig van Beethoven.

 Seria se va încheia pe 20 octombrie, ora 19, la Sala Radio, de unde concertul va fi transmis on air şi on line pe frecvenţele şi siteurile posturilor Radio România Cultural şi Radio România Muzical.

 Inclasificabil în interiorul propriei sale creaţii, Beethoven este în aceeaşi situaţie dacă ne raportăm la categoriile istorice. Clasic sau romantic? Beethoven pare să depăşească fără greutate aceste alternative în care încercăm să-l închidem. La hotarele a două universuri spirituale, creaţia lui se sustrage, prin natura ei, istoriei: singulară, permanent aflată în prezent, această creaţie este modernă, defineşte, clarifică, concretizează noţiunea însăşi de modernitate – noţiune pe care, la rândul său, omul modern o explică, o recreează, o modelează în limbajul lui propriu. În dialogul pe care fiecare generaţie, fiecare individ îl are cu opera beethoveniană, aceasta se arată mai actuală şi mai inovatoare ca niciodată.

 A trecut peste un secol de când George Enescu străbătea ţara în timpul Primului Război Mondial alături de vioara sa, pentru a-şi duce muzica către cei bolnavi, răniți în război, oameni aflați în necazuri și nevoi. Același instrument – grație altruismului lui Gabriel Croitoru, violonistul care a câștigat prin concurs dreptul de a cânta la „Catedrala”, cum este denumită celebra vioară construită de marele Guarneri del Gesu – participă la aceeași nobilă misiune: aceea de a duce muzica în întreaga țară, acolo unde este mai mare nevoie de ea. 

 

Autorul articolului: Romina Băluță | Dată: 12 oct, 12:31 | Categorie: Teatru - Opera
Get it on App Store Get it on Google Play