Cum să nu te îngrași de sărbători. 11 sfaturi de la specialist

EXCLUSIV

Lector univ.  Elena Pogurschi, consultant nutriționist, a explicat, în exclusivitate pentru cititorii Spectacola, cum putem pregăti alimentele pentru masa de Crăciun, astfel încât să nu ne amenințe greutatea. 

„După perioada de 40 de zile de post, ziua de Crăciun este un adevărat festin. Trecerea de la o alimentație fară proteină animală la o alimentație care abundă în produse culinare, în special pe baza de carne de porc, poate fi un adevărat pericol, pe care trebuie să-l evitam, mai ales acum, în perioada pandemiei Covid. 


În perioada sarbatorilor de iarnă, multe persoane acuză că au luat în greutate, că au mâncat prea gras, prea mult, că au consumat și alcool. Ar fi posibil oare să ne menținem greutatea în această perioadă? E ușor să spunem să fim moderați dar punerea în practica a acestui deziderat este chiar o provocare.

 

În țările catolice, la cina din ajunul Crăciunului se servesc preparate pe bază de peste și fructe de mare tocmai pentru a nu trece direct la proteina din carne de porc, vita, rață, curcan și diverse combinații alimentare greu digerabile. 

În tarile ortodoxe, seara de ajun este tot o zi de post, fară produse animaliere dar în care se servesc anumite preparate tradiționale. 


Tentațiile de pe masa de Crăciun

 

Masa de Crăciun însă, este o masă bogată prin tradiție, la care găsim aperitive cu multa maioneză: salate de beof, ouă umplute, pate de pește, sau aperitive tradiționale cu multe organe (toba, caltaboși, leberbusti).  Sărmăluțele la care obișnuim să punem și ceva smântână, nu au cum să lipsească din meniu zilei de Crăciun. Carnații și ruladele de carne sau fripturile la tava încheie lista preparatelor sărate. 

Dulciurile sunt și ele multe și conțin pe lângă mult zahar și creme și blaturi. Deci, masa principală din ziua de Crăciun, respectiv prânzul, atinge ușor 1500-1600 kcal.  Daca mai bem și un pahar de vin, nu mai zicem daca este și vin fiert care se transforma într-o cana cu 2 lingurițe de zahăr (250 ml), atunci talia noastră numai subțire nu vă fi după trecerea sărbătorilor. 

Să nu uităm piftia, tradițională și nelipsita de la masa de Crăciun. Aceasta este însă o varianta buna daca ne gândim la a nu lua în greutate. Conține multa apa, e drept sub forma de gelatina și balansează cu succes caloricitatea mesei de Crăciun. Piftia de curcan ne aduce cca.70 kcal per 100 g, deci o porție de cca.200 g nu depășește 170 kcal.

 

Cum am putea să pregătim masa de Crăciun cu cât mai puține calorii?

 

 


Aș începe cu carnea, baza mâncărurilor în aceasta perioadă.
Am putea ca jumătate din carnea folosita la preparate să fie carne de pasare, ținând cont că există o diferență de cca. 100kcal intre carnea de porc și cea de curcan. 

De asemenea, îndepărtarea parților grase este foarte eficientă în diminuarea caloricității preparatului final.

Friptura ar putea fi înlocuită cu peste la tava sau la grătar, ținând cont că antreurile, piftia, sărmăluțele au că și baza carnea. 

La antreuri folosiți multe legume. O săltată de crudități cu putina maioneza place oricui. Salata de boeuf ar trebui să fie una simplă, cât mai multe legume, cât mai putini cartofi și varianta fară carne o indic cu predilecție, altfel avem proteină animală din doua surse, ou și carne.

Daca ne plac ouăle umplute și anul acesta se anunță un altfel de Crăciun,  haideți să facem în acest an o modificare de bun augur, înlocuind ouăle de găină cu cele de prepeliță. 

Salata de sfecla roșie, sparanghelul, salata verde, varza de Bruxells însoțesc bine chifteluțele pe care le recomand a fi coapte și nu prăjite. Prin prăjire, vrem nu vrem acestea absorb ulei și încarcăm caloric masa. 

Tot la antreu, variante santoase ar fi și ruladele cu peste și cu legume. Daca iubim antreurile care conțin că baza brânzeturile haideți să  alegem brânzeturile slab calorice. Intre telemeaua de oaie și cea de vaca aveam și o diferență de cca.150 kcal/100 g.

Frigăruile de legume, de pui sau peste în varianta mini pot completa frumos și sănătos antreul mesei de Crăciun.

Pitfia de curcan este și gustoasa dar și mai sănătoasă comparativ cu cea de porc. Că să nu mai spunem că este și mai sticloasa. Legumele în aspic dau o imagine frumoasa mesei de Crăciun sunt gustoase dar și sănătoase.

Când pregătim sărmăluțele, haideți să nu mai adaugăm suplimentar ulei. Și am putea renunța și la smântână, asociindu-le cu hreanul.

Daca ne gândim la dulciri, haideți să le alegem pe cele care nu au creme. Și cremă, și blat, și zahar, este mult prea mult. Tortul de iaurt cu gelatină și fructe de pădure este un deliciu. Este și gustos dar și sănătos. Avem un strat subțire de pișcoturi, care pot fi inmuite în ceaiuri de fructe răcite pentru o aroma mai puternica. Este preferatul meu. An de an prepar același tort, schimb doar fructele. Fructele la cuptor cu scorțișoară și fară adaos de unt sau zahar sunt sanatoase și gustoase. Salata de fructe stropita cu un pic de alcool este și ea un desert apreciat”.

 

(Articol semnat de Lector univ.dr. Elena Pogurschi - consultant nutriționist)

 

Autorul articolului: Georgiana Ioniţă | Dată: 23 dec, 13:47 | Categorie: Diete
Get it on App Store Get it on Google Play