Zacusca, o tradiție dietetică. Nutriționist: Și cei cu tulburări digestive o pot tolera foarte bine

Sursa foto: unsplash, autor Food Photographer | Jennifer Pallian
Descriere foto: Sursa foto: unsplash, autor Food Photographer | Jennifer Pallian

Zacusca, ”foarte dietetică, dacă este corect pregătită”, susține nutriționistul Anca Hâncu. La ce trebuie să fiți atente când o pregătiți pentru iarnă.

Toamna este asociată cu multitudinea de legume și fructe, dar și cu o serie de rețete de nelipsit din ”caietul bunicii”, dar mai ales din cămările noastre, printre acestea, cea mai vestită fiind zacusca. Aceasta, cu o varietate în funcție de gusturi și zonă, este considerată de nutriționistul Anca Hâncu ”foarte dietetică, dacă este corect pregătită”.

Deși nu o gătește, dar este o împătimită consumatoare, medicul specialist în nutriție, diabet și boli metabolice s-a prezentat la Antena 1 cu mai multe propuneri pentru a mânca zacusca în mod corect.

”Zacusca este un fel de mâncare foarte dietetic, dacă este corect pregătită. Vom face diferența dacă nu are prea mult ulei și dacă nu are ceapă prăjită. Există o multitudine de variante cu ceapă prăjită care sunt de-a dreptul indigeste. Altfel, fiind vorba de legume, de vinete, dovlecel, ardei kapia, ardei copt și apoi fiert, reprezintă o variantă foarte corectă, foarte sănătoasă, mai ales dacă are puțin ulei.

O variantă pe care și cei cu tulburări digestive, cu sindrom de intestin iritabil sau alte afecțiuni digestive, o pot tolera foarte bine”, a explicat medicul.

Conform dr. Hâncu, există multe variante de zacuscă, dar toate sunt potrivite ”în măsura în care ne place genul respectiv de zacuscă. Putem face diferența între diversele tipuri pentru că există zacuscă doar cu vinete, cu ciuperci, cu fasole. Și atunci, cum le alegem? 

Zacusca ce are și fasole, și ciuperci, va avea o cantitate mai mare de proteine și atunci poate reprezenta o variantă completă. Iar dacă mai dorim și a doua felie, punem zacusca de vinete pe un gogoșar sau, pentru cele care vor să aibă grijă de siluetă, pe o frunză de andivă”, a mai spus medicul.

De asemenea, mai spune nutriționistul, dacă avem o zacuscă simplă, aceasta s-ar putea să nu fie suficient de sățioasă pentru micul dejun sau cină, motiv pentru care putem pune și o felie de șuncă, ”va fi o variantă foarte bună și echilibrată nutritiv sau alegem o felie de brânză și o combinăm cu zacuscă”.

Totodată, medicul atrage atenția cu privire la siguranța alimentară în ceea ce privește zacusca pentru iarnă. ”Dacă legumele nu sunt spălate corespunzător, dacă fierberea nu are loc la temperatura de 120 de grade, un timp mai îndelungat, dacă borcanele nu sunt făcute la bain-marie sau prin diverse tehnici, apare botulism. Adică apare Clostridium botulinium, o toxină botulinică care se poate dezvolta în borcanele de zacuscă dă tulburări digestive, la început, apoi neurologice și în timp foarte scurt poate duce la deces”, mai spune medicul.

Citește continuarea pe DC MEDICAL



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Romina Băluță | Dată: 20 sep 2022, 09:28 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play