Treburile casnice, beneficii nebănuite pentru sănătate. Cum îți mențin creierul tânăr

pixabay.com
Descriere foto: pixabay.com

Treburile casnice te-ar putea menține într-o formă psihică bună și la bătrânețe, arată un studiu. 

Adulții în vârstă care continuă să facă treburile casnice au o cogniție, o atenție și o forță fizică mai bune decât cei care nu mai fac treburile casnice. Treburile casnice la adulții în vârstă au fost, de asemenea, legate de un risc mai mic de căderi.

Treburile gospodărești sunt legate de o memorie mai ascuțită, de o atenție mai mare și de o forță mai bună a picioarelor și, prin extensie, de o protecție mai mare împotriva căderilor, la adulții în vârstă, relevă o cercetare publicată în revista cu BMJ Open.

Constatările au fost independente de alte activități fizice regulate de recreere și de la locul de muncă.

Activitatea fizică regulată este bună pentru menținerea unei sănătăți fizice și mentale optime. Iar în rândul adulților în vârstă, aceasta reduce riscurile de afecțiuni pe termen lung, căderi, imobilitate, dependență și deces.


Cu toate acestea, datele de monitorizare la nivel mondial indică faptul că, în 2016, activitatea fizică a fost mult sub nivelurile săptămânale recomandate și a evoluat foarte puțin în decursul unui deceniu, iar persoanele din țările cu venituri ridicate au de două ori mai multe șanse de a sta mai mult pe canapea decât cele din țările cu venituri mici.

Având în vedere că treburile casnice implică activitate fizică și reprezintă un indicator al capacității de a trăi independent, cercetătorii au vrut să exploreze dacă efectuarea treburilor casnice ar putea contribui la îmbătrânirea sănătoasă și la creșterea capacității fizice și mentale în rândul adulților în vârstă dintr-o țară bogată.

Ei au inclus 489 de adulți selectați aleatoriu, cu vârste cuprinse între 21 și 90 de ani, cu mai puțin de 5 afecțiuni de bază și fără probleme cognitive. Toți locuiau singuri într-un oraș rezidențial mare din Singapore și erau capabili să efectueze sarcinile zilnice de rutină.

Treburile casnice care te mențin sănătos


Participanții au fost împărțiți în două grupe de vârstă: persoane cu vârste cuprinse între 21 și 64 de ani (249; vârsta medie 44 de ani), clasificate ca fiind "mai tinere"; și persoane cu vârste cuprinse între 65 și 90 de ani (240; vârsta medie 75 de ani), clasificate ca fiind "mai în vârstă".

Viteza de mers pe jos (mers) și viteza de a sta în picioare de pe scaun (indicativă pentru forța picioarelor și riscul de cădere) au fost utilizate pentru a evalua capacitatea fizică. Teste validate au fost utilizate pentru a evalua agilitatea mentală (memoria scurtă și întârziată, capacitatea vizual-spațială, limbajul și capacitatea de atenție) și factorii fiziologici legați de căderi.

Participanții au fost chestionați cu privire la intensitatea și frecvența treburilor casnice pe care le făceau în mod regulat, precum și la câte alte tipuri de activitate fizică desfășurau.

Treburile casnice ușoare includeau spălatul rufelor, ștersul prafului, făcutul patului, întinsul rufelor, călcatul, aranjarea lucrurilor și gătitul. Treburile casnice grele au fost definite ca fiind curățarea ferestrelor, schimbarea patului, aspiratul, spălarea podelei și activități precum pictura/decorarea.

 


Intensitatea muncii casnice a fost măsurată în echivalent metabolic al sarcinii (MET). Aceștia sunt aproximativ echivalenți cu cantitatea de energie (calorii) consumată pe minut de activitate fizică. O sarcină casnică ușoară a primit un MET de 2,5; o sarcină casnică grea a primit un MET de 4.

Doar aproximativ o treime (36%; 90) dintre cei din grupul de tineri și doar aproximativ jumătate (48%; 116) dintre cei din grupul de vârstă mai înaintată au atins cota de activitate fizică recomandată numai din activitatea fizică recreativă.


Dar aproape două treimi (61%;152 mai tineri; și 66%;159 mai în vârstă) au îndeplinit acest obiectiv exclusiv prin activități casnice.

După ajustarea pentru alte tipuri de activitate fizică regulată, rezultatele au arătat că munca casnică a fost asociată cu abilități mentale mai ascuțite și cu o capacitate fizică mai bună. Dar numai în rândul grupului de vârstă mai înaintată.

Scorurile cognitive au fost cu 8% și, respectiv, 5% mai mari la cei care făceau volume mari de muncă casnică ușoară sau grea, comparativ cu cei din grupurile cu volume reduse.


Beneficiile curățeniei

Iar intensitatea muncii casnice a fost asociată cu domenii cognitive specifice. Mai exact, munca casnică intensă a fost asociată cu un scor de atenție cu 14% mai mare, în timp ce munca casnică ușoară a fost asociată cu scoruri de memorie scurtă și, respectiv, întârziată cu 12% și 8% mai mari.

În mod similar, timpul de stat în picioare și scorurile de echilibru/coordonare au fost cu 8% și, respectiv, 23% mai rapide în grupul cu volum mare decât în grupul cu volum redus.

Cei din grupa de vârstă mai tânără aveau în medie cu cinci ani de educație în plus față de omologii lor mai în vârstă. Și cum nivelul de educație este asociat pozitiv cu agilitatea mentală de bază și cu un declin cognitiv mai lent, acest lucru ar putea explica diferențele observate în ceea ce privește impactul muncii casnice între cele două grupe de vârstă, explică cercetătorii.

Acesta este un studiu observațional și, ca atare, nu poate stabili cauza, avertizează ei, adăugând că studiul s-a bazat pe raportarea subiectivă a nivelurilor de activitate fizică și a volumului și intensității treburilor casnice.


Dar ei amintesc cercetări anterioare care indică o legătură între exercițiile aerobice și îmbunătățirea funcției cognitive, astfel încât agilitatea mentală mai ascuțită asociată cu treburile casnice ar putea apărea prin mecanisme similare, sugerează ei.

Și ei concluzionează: "Aceste rezultate sugerează în mod colectiv că funcțiile cognitive, fizice și senzorio-motorii mai ridicate legate de activitățile casnice grele ar putea fi asociate în mod plauzibil cu un risc fiziologic mai mic de cădere în rândul adulților în vârstă care locuiesc în comunitate."

 

Autorul articolului: Maria Alexandru | Dată: 23 noi, 13:08 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play