Greșeala pe care o faci când prăjești mâncare. Detaliul care o face cancerigenă. De ce e sănătoasă prăjeala în untură

Sursa foto: unsplash, autor Wine Dharma
Descriere foto: Sursa foto: unsplash, autor Wine Dharma

Care sunt regulile pentru o prăjire corectă a mâncării și cum trebuie să prăjești în funcție de uleiul pe care-l folosești.

"De câte ori pe săptămâna ne putem bucura de o... prăjeală? Răspunsul ni-l dă oglinda. Silueta ne spune dacă mâncam sau... nu prea multe alimente prăjite. Contează de asemenea în ce tip de grăsime prăjim.

În post, lipsa produselor de origine animală face mâncarea mai puțin gustoasă și hrănitoare. E firesc să compensăm aceste lipsuri cu prăjeală. De la ceapă și cartofi, până la hamsii, dovlecei pane sau șnițel, tot ce e prăjit e delicios! Instinctul ne spune că prăjeala e bună pentru simplul motiv că înseamnă grăsime.

Însă nu orice grăsime și în orice cantitate sunt bune pentru sănătate.

Dacă știm să prăjim corect ne putem bucura din când în când de un cartof bine rumenit. Care este secretul? Temperatura și tipul de grăsime folosit: temperatura de prăjire nu trebuie să depășească 200 grade C iar grăsimea în care prăjim să fie stabilă, cu punct de ardere înalt, astfel încât să nu genereze produși toxici cu potențial cancerigen.

Cine îndeplinește aceste condiții? Grăsimile saturate, fie că sunt de origine animală (adică untură) sau vegetală (grăsimea de cocos și de palmier). Grăsimile polinesaturate, adică uleiurile, au temperatură critică până la care pot fi încălzite, dincolo de care încep să se degradeze. Cel mai stabil este uleiul de arahide,cu punct de fumegare la 220′C urmat de uleiul de măsline (210′C), floarea-soarelui (180′C), soia (150′C) și porumb (140′C).

Reguli pentru o prăjire corectă:

- evitați supra încălzirea și fumegarea uleiului

- folosiți o cantitate mare de ulei, care să acopere complet produsul de prăjit

- introduceți alimentele în uleiul fierbinte, se va forma rapid o crustă care împiedică îmbibarea cu grăsime a produsului final; un cartof corect prăjit trebuie să fie crocant la exterior, iar la interior să fie moale, gătit prin căldură și neinfiltrat cu ulei

- schimbat cât mai des uleiul din vasul de prăjit, prin reîncălzire se formează produși toxici

- folosiți friteuze cu abur care utilizează puțin ulei și realizează o prăjire dietetică

-evitați prăjitul în unt, este sensibil la încălzirea și peste 120 grade Celsius începe să fumege.

Nu pierdeți din vedere untura, nu există prăjeală mai gustoasă și mai sănătoasă decât cea făcută în untură! Silueta e singura care ne spune cât de des putem beneficia de așa un răsfăț", spune medicul nutriționist Mihaela Bilic.

Cite;te continuarea pe DC MEDICAL



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Romina Băluță | Dată: 02 iul 2022, 15:42 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play