Câți pași trebuie să faci în fiecare zi pentru a avea o viață sănătoasă. Sfatul medicilor

Sursa foto? unsplash, autor Arek Adeoye
Descriere foto: Sursa foto? unsplash, autor Arek Adeoye

Cu cât mergeți mai mult pe jos, cu atât scade riscul de mortalitate din toate cauzele și de cancer, potrivit unui nou studiu, iar beneficiile se stabilizează odată ce ajungeți la câți mai mulți  pași pe zi. 

Studiile care compară rezultatele în materie de sănătate cu numărul de pași par destul de convingătoare. Un număr de pași sună, de asemenea, foarte concret și precis: 10.000 de pași echivalează cu sănătatea și fericirea, iar acest lucru este măsurat pentru noi în mod automat. 

 Dacă exercițiul fizic este ceea ce contează, nu ar trebui ca un ciclist să aibă un număr de pași mai mic decât un alergător, dar să fie la fel de sănătos? De asemenea, un plimbăreț și un alergător nu ar putea avea un număr de pași similar, deși fac exerciții fizice de intensități foarte diferite, care probabil au efecte diferite asupra organismului?

 Numărul de pași este mai mare în cazul persoanelor care se mișcă mai mult în viața de zi cu zi (activitate "întâmplătoare", cum se numește uneori), chiar dacă nu fac multe exerciții fizice structurate. Pașii sunt, de asemenea, numărați automat: S-ar putea să nu vă amintiți dacă ați lucrat în grădină timp de 20 de minute sau 45, dar dispozitivul de urmărire are probabil o idee bună despre câți pași ați făcut.

Există un alt set de avertismente: Aceste studii sunt de obicei observaționale. Ele ne spun că persoanele care fac mai mulți pași pe zi tind să fie mai sănătoase. Dar este vorba de o cauză sau de un efect? Este posibil ca persoanele care au o stare de sănătate precară să aibă mai puțină energie pentru a face comisioane și pentru a se plimba zilnic. 

Având în vedere acest lucru, iată câteva numărători de pași publicate în cercetări recente, alături de unele dintre avertismentele lor.

Pentru mortalitatea din toate cauzele și mortalitatea prin cancer

Acest studiu a constatat că persoanele care au făcut 10.000 de pași au avut un risc mai mic decât cele care au făcut 8.000, care, la rândul lor, au avut un risc mai mic decât cele care au făcut 6.000, și așa mai departe. Numărul de pași peste 10.000 părea să aibă un risc similar cu cel de 10.000. Cu alte cuvinte, dacă acest lucru reprezintă o relație adevărată și cauzală - de care nu putem fi siguri -, creșterea de la 10.000 la 12.000 nu ar schimba riscul de cancer sau de deces.

Pentru demență

Acest studiu a constatat că riscul de demență al participanților a scăzut cu cât făceau mai mulți pași, până la 9.800 pe zi, similar cu studiul de mai sus. (De asemenea, a fost realizat de aceeași echipă și s-a bazat pe același grup de subiecți). Ei notează, de asemenea, că persoanele care au făcut 3.800 de pași au avut aproximativ jumătate din riscul redus față de persoanele care au făcut 9.800, așa că poate că acest număr mai mic ar fi o țintă bună dacă în prezent sunteți mai sedentar. Acestea fiind spuse, acesta a fost, de asemenea, un studiu observațional, iar majoritatea participanților erau puțin cam tineri pentru a începe să dezvolte demență.

Pentru rigiditatea arterială

Rigidizarea arterelor este o componentă a bolilor cardiovasculare. Această revizuire sistematică a constatat că creșterea numărului de pași cu 2.000 pe zi pare să reducă rigiditatea arterială cam în aceeași măsură ca și începerea unui program structurat de exerciții fizice. Categoriile comparate în cadrul analizei au variat de la cei care au făcut mai puțin de 5.000 de pași până la cei care au făcut peste 10.000. Autorii scriu: "În termeni simpli, aceste constatări sugerează că o anumită activitate fizică este mai bună decât niciuna, dar și că mai mult este mai bine decât mai puțin."

Rezultatele provin din 20 de studii anterioare. Cele mai multe au fost transversale (comparând grupuri de persoane în funcție de câți pași fac), dar câteva au fost studii controlate randomizate sau studii prospective.

Pentru mortalitatea din toate cauzele, dar la vârste diferite

Acest studiu este interesant pentru că împarte rezultatele în funcție de grupa de vârstă. Datele din 15 studii sugerează că mortalitatea scade odată cu mai mulți pași până la 6.000-8.000 de pași pentru persoanele cu vârsta de 60 de ani și peste, dar că echivalentul la adulții mai tineri este de 8.000-10.000, potrivit lifehacker.com



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Romina Băluță | Dată: 17 sep 2022, 22:01 | Categorie: Sanatate
Get it on App Store Get it on Google Play