„Bijuterii literare nemuritoare”, o colecție esențială pentru educația tinerelor generații

Data publicării:

Colecția „Bijuterii literare nemuritoare” de la editura Litera reunește opere emblematice din literatura universală. Aduce omagiu celebrei colecții Cranford, publicată de Macmillan and Co. din 1876 până în 1907, un reper major în istoria legătoriei de carte engleze. Își datorează numele celui de-al patrulea volum al colecției, Cranford de Elizabeth Gaskell, publicat în 1891 și ilustrat de Hugh Thomson. Ilustrațiile colecției au fost create de artiști renumiți în epocă, precum Hugh Thomson, Randolph Caldecott și Albert Turbayne.

Această bibliotecă de romane clasice reunește o selecție de opere literare ce acoperă diverse genuri și perioade istorice: de la eleganța Angliei secolului al XIX-lea, din romanele lui Jane Austen, până la intensitatea personajelor lui Thomas Hardy și la intrigile sofisticate ale lui Choderlos de Laclos. O colecție esențială ce oferă o varietate de perspective și stiluri literare, reflectând diversitatea de voci care au îmbogățit literatura de-a lungul timpului. Fiecare carte este o capodoperă care a captivat generații de cititori, nu doar ca sursă de divertisment, ci și pentru că oferă o viziune profundă asupra societății, culturii și emoțiilor umane de-a lungul istoriei.

Mai multe detalii despre colecție și importanța romanelor clasice au fost oferite de Cristina Vidrașcu Sturza, Editorial Director Editura Litera.

Ce v-a făcut să inițiați această colecție de opere emblematice ale literaturii universale? De ce este necesară o astfel de colecție?

Mi se pare că o colecție de literatură clasică, prezentată publicului într-o formulă premium, dar care nu o duce în zona produsului cultural de lux inaccesibil financiar, e o piesă esențială în portofoliul unui edituri, o reverență făcută cititorilor și editorilor care modelează continuu perspectiva pieței de carte.

Cum ați selectat titlurile incluse în această colecție? Știm că este un omagiu adus colecției Cranford, publicată de Macmillan and Co. din 1876 până în 1907 – ați inclus toate titlurile din această colecție emblematică?

Ne dorim, după cum foarte bine ați remarcat, un omagiu, nu o replică, adică un produs care să funcționeze în egală măsură atât în beneficiul celor care acum descoperă acest tip de literatură, cât și în al colecționarilor care își doresc ediții frumoase, atent și migălos puse în pagină, ale unor romane pe care deja le iubesc. E un tip de colecție care funcționează transgenerațional și al cărei potențial de a-și cuceri cititorii e la fel de puternic și astăzi. Ca bibliofili, nu putem decât să ne bucurăm de faptul că o colecție de literatură clasică ajunge la cititori atât de diferiți (ca vârstă, formație, tip de relație cu lectura). Scopul nu e includerea tuturor titlurilor, ci punerea în valoare a celor care continuă să atragă, să fie punct de referință pentru literatura contemporană, să creeze simultan orizont și profunzime în lectură.

Care este criteriul principal după care ați ales aceste opere?

Relevanța pentru lumea de astăzi și valoarea lor literară. E o colecție clasică, modelată așa încât să ajungă la publicul de secol XXI din România, prin urmare are și amprentă locală, prin romane cum ar fi cele ale Cellei Serghi, și autori indispensabili unui asemenea tip de efort editorial – mă refer la James, Hardy, Austen, surorile Brontë, Lawrence, Alcott, adică osatura colecției Cranford. E o colecție versatilă, în sensul că poate fideliza, pentru că există un fir roșu, o coerență temporală, stilistică, de public țintă și de rafinament al cărții-obiect care o face să funcționeze ca un întreg.

Există vreun autor sau lucrare pe care ați dorit să o includeți, dar nu ați reușit? Dacă da, de ce?

Nu am întâmpinat dificultăți. Singura problemă este să ne înțelegem noi în redacție :). Avem o echipă extraordinară, oameni dedicați și foarte citiți, iar uneori ne este greu să jonglăm cu preferințele. Fiecare dintre noi pune suflet în lista de propuneri, caută să emoționeze cititorii prin titlurile care ne-au impresionat și sensibilizat. Dar totuși până la urmă reușim, dovada fiind colecția minunată, popularitatea ei și feedbackul de la cititori care ne scriu și ne laudă selecțiile.

Care sunt provocările majore întâlnite în coordonarea acestei colecții?

Probabil cel mai important e să intuiești publicul și să păstrezi linia inițială, să nu deraiezi de la identitatea ei stilistică. Altfel, provocările sunt cele ale oricărui editor – să muți cu echilibru și ingeniozitate un tip de literatură dintr-o limbă într-alta, dintr-un timp, în cazul de față, în altul. Să cucerești publicul de azi cu mănușile de catifea din romanele clasicizate de gustul altui public. E un pariu important pe care-l facem, în primul rând, cu noi înșine. Investiția în substanța literară nu e niciodată perdantă, iar noi, ca profesioniști ai cărții, suntem încântați de posibilitatea de a oferi publicului cititor asemenea colecții-bijuterie ale unor opere care fac parte din backgroundul de lectură al fiecăruia dintre noi.

Ce impact sperați să aibă această colecție asupra cititorilor?

Sperăm să reunească generații diferite de cititori în interiorul aceleiași familii (cum se și întâmplă, de altfel, din feedbackul pe care îl avem), să creeze obiceiuri sănătoase de lectură și, în cele din urmă, să dea dependență. Să fie relevantă pentru piața de carte prin apetitul livresc pe care îl generează. Noi credem că aceste cărți sunt necesare tuturor iubitorilor de literatură și efortul nostru a fost în principal acela de a le prezenta publicului într-o manieră impecabilă din punct de vedere grafic și accesibilă financiar. Ne face plăcere să credem, pornind de la opiniile cititorilor care ajung la noi, că am reușit.

Care este importanța acestor opere în contextul literaturii contemporane?

Orice traducere importantă trebuie revizitată. Reluată, repusă în context, repropusă librăriilor, pentru că orice operă trebuie să existe pe piață pentru a putea ajunge la generații noi. În lipsa acestor elemente orice carte sfârșește ca obiect de anticariat sau posesiune prețioasă pe rafturile noastre de-acasă. Pentru ca o operă să fie citită, însă, ea trebuie retradusă, reîmpachetată editorial, promovată, readusă în atenția publicului. Literatura e ca aerul – trebuie să circule, trebuie reîmprospătată, trebuie curățată de poluarea inevitabilă pe care o aduce timpul. Timpul vine cu o aură romantică, dar și cu inevitabilul praf care se pune pe cotor. Încercăm să o păstrăm nealterată pe prima, descotorosindu-ne cu grijă de cel din urmă.

 Cum credeți că va influența această colecție tinerii cititori?

Sperăm să fie o influență majoră, să pună bazele unei biblioteci interioare și exterioare care să crească în timp. Accesul la marile opere, la cărțile clasice, la autorii pe care nu îi „aud” decât citați în majoritatea timpului ni se pare esențial pentru educarea unor tineri care să aibă o relație constantă cu cartea. Ne bucură faptul că acest public tânăr chiar pare foarte receptiv la un tip de literatură care iată că avea forța și vitalitatea prin care să ajungă la cititorii de azi. Ei sunt cei care pun aceste cărți pe Instagram sau pe Pinterest, scriu recenzii, le fac să călătorească în stories și reels care devin, în cele din urmă, un alt tip de punere în ramă, de storytelling, de raportare la poveste, inclusiv la poveștile clasice.

Cum ați echilibrat selecția între operele clasice foarte populare și cele mai puțin cunoscute, dar valoroase?

Mulțumim pentru observație – ne străduim să facem acest lucru rămânând atenți la public, la eventualele fluctuații de interes sau reinterpretări. Sunt multe situații în care opere aparent mai nișate au un succes mai mare decât cele cu potențial evident de blockbuster. E parte din dinamica și suspansul pieței de carte să iei în permanență pulsul colecției, să faci reglajele fine așa încât să obții cel mai bun produs posibil pe o anumită linie temporală. Nouă ne place acest joc care ne provoacă, ne fascinează și ne dă ocazia să fim creativi chiar și în interiorul unei formule editoriale testate în prealabil. Întotdeauna urmărim reacțiile publicului, vânzările din trecut, reeditările de clasici din colecții similare din Marea Britanie, Franța sau SUA.

Ce feedback ați primit până acum de la public?

Am avut și continuăm să avem ecouri excelente, ceea ce înseamnă că există o nevoie pe piață pe care am intuit-o corect. E un compliment și, în același timp, o împlinire profesională pentru care le suntem în primul rând recunoscători cititorilor noștri. De asemenea, observ emoțiile din ochii colegilor când văd exemplarele venite din tipografie. După atâția ani și atâtea cărți care trec prin mâinile lor, faptul că o carte le stârnește asemenea emoții e un semn că ne iese bine ceea ce facem.

Care este următorul pas pentru această colecție? Știm că în total sunt 60 de volume, iar până acum au apărut 16 volume. Ce urmează?

Încercăm să etapizăm comunicarea, dar ce vă pot spune în acest moment e că toți autorii importanți din colecția Cranford se regăsesc în selecție și că jocul între romanele arhicunoscute și cele mai puțin publicate rămâne valabil. Dintre favoritele mele, vă pot spune că ne pregătim de Idilă pe un turn de Thomas Hardy, Mansfield Park de Jane Austen și Rebecca de Daphne du Maurier.

Cititorii își pot face abonament – ce presupune abonamentul și care sunt avantajele?

Dincolo de transportul gratuit, formula de abonament pe care noi am adus-o în România presupune literalmente ca toate cărțile să-ți vină la ușă, fără altă bătaie de cap. Sunt două volume pe lună, cu preț fix. Toate detaliile sunt disponibile pe litera.ro. Concret, vorbim de un produs de lux care nu are un preț prohibitiv și care-ți dă voie să investești, în primul rând, în tine, în posibilitățile și teritoriile poate încă neexplorate ale minții tale. România a rămas cu prea puține librării, din păcate, iar cititorul de astăzi este foarte dinamic, ocupat și, prin urmare, comod. Este încercarea noastră de a veni în întâmpinare, de a contribui la reducerea numărului de oameni care nu citesc, de a crește numărul tinerilor care se îndrăgostesc de obiectul minunat care este cartea.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Valentina Miu | Categorie: Stiri


Get it on App Store Get it on Google Play



pixel